درس پنجم از سری ادراک دوره‌‌ی رفتار سازمانی دانشگاه برتیش کلمبیا (UBC) موضوع: مبانی و مفهموم احساسات و EQ

در ویدئو‌های قبلی از دوره‌ی رفتار سازمانی به بررسی قوه‌ی ادراک پرداختیم. اکنون در این درس قصد داریم تاثیرات یکی دیگر از رفتار‌های سازمانی یعنی احساسات را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در ویدئو‌های قبل گفتیم، شناخت رفتارهای سازمانی به شما کمک خواهد کرد که رهبری موفق باشید. اما برای آن باید بدانید که چگونه قدرت را به کار ببرید. هرچند قدرت با رهبری یکسان نیست، اما اغلب، قدرت به عنوان یک ویژگی برای رهبری تلقی می‌شود. شناخت رفتار‌های سازمانی در نهایت منجر به قدرت و رهبری در سازمان (Power and leadership in organization) خواهد شد.

احساسات (Emotions) چیست؟

عواطف احساسات شدیدی است که معمولا به سمت فرد یا چیزی هدایت می‌شود. آیا احساسات را می‌توان توضیح داد؟ دانشمندان در پاسخ به این سوال نظریه‌هایی ارائه داده‌اند.  ویلیام جیمز و کارل لانگه در اواخر قرن نوزدهم به نتایج مشابهی دست یافتند. آن‌ها معتقد بودند که افراد، تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از تاثیر احساسات را ثبت می‌کنند و آن‌ها را به صورت احساس و عاطفه بروز می‌دهند. این نظریه بیان می‌دارد که عکس العمل‌های جسمی، بیانگر خود احساسات هستند. شناخت عواطف و هیجانات در بحث رهبری و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف سازمانی کمک زیادی به شما خواهند کرد.

تاثیر هوش هیجانی در رهبری و پیشبرد اهداف سازمانی

چندین دهه تحقیق نشان داده که هوش هیجانی (‌Emotional Intelligence) یکی از عواملی اصلی‌ است که افراد موفق را از سایرین جدا می‌کند. این ارتباط به قدری قوی است که مشخص شده 90 درصد افراد موفق هوش هیجانی بالایی دارند. طبق تعریفی که در ویدئو مشاهده می‌کنید EQ به ما اجازه می‌دهد تا نسبت به احساسات خودمان، خودآگاه باشیم تا بتوانیم احساسات دیگران را هم تشخیص دهیم. اشتباه نکنید! برخورداری از هوش هیجانی به معنای کنترل دیگران نیست. اما می‌توانید بر نوع واکنش خودتان نسبت به آن‌ها کنترل داشته باشید و این همان چیزی‌ است که برای رهبری در یک سازمان به آن نیازمندید.

عضویت در خبرنامه

از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه‌ عضو شوید تا مطالب به‌روز مستقیم به شما ارسال شود

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .