قسمت اول ارتباطات از دوره رفتارسازمانی

ارتباطات:

در این جلسه به سراغ ارتباطات از سری دوره رفتارسازمانی می پردازیم.

ما چطور با اطرافیانمان ارتاط برقرار می کنیم؟

راه زیادی برای ارتباط وجود دارد.

به عنوان مثال شما می توانید یک جلسه چهره به چهره داشته باشید یا اینکه می توانید یک کلاس ایمیلی داشته باشید، یک پوستر بسازید یا کنفرانس تلفنی یا ویدیویی راه بیاندازید.

ما می خواهیم ارتباط را از طریق کثرت ارتباط مستقیم بسنجیم که موثرترین آن نوع چهره به چهره است.

ارتباطات

چهره به چهره:

زمانی که شما با کسی چهره به چهره برخورد می کنید علاوه بر اینکه با زبان بدن خود با دیگران ارتباط برقرار می کنیدبلکه بی درنگ بازخورد و تعامل نیز دریافت می کنید.

در مقابل این نوع ارتباط پوسترها و ارتباط های ایمیلی با حجم زیاد هستند که در قالب ارتباط بسیار غیرموثر هستند زیرا همان لحظه بازخورد دریافت نمی کنید و تجربه های که در برخورد با افراد کسب می کنید را به دست نمی آورید. در حقیقت تخمین زده شده است که نیمی ار ارتباطات ما به صورت غیرزبانی است مثلا در دنیای امروز به این فکر کنید که ارتباط چهره به چهره چقدر موثر است تا یک ارتباط در توییتر؟؟

چرا به ارتباطات توجه می کنیم؟

اغلب شما گزارش هایی از 50 یا 100 شرکت در منطقه خاصی که موفق شده اند، می بینید و به دلایل این موفقیت فکر می کنید.

این موفقیت می تواند مربوط به محل کار باشد یا می تواند مربوط به سلامت و مزایای سرمایه خانوادگی و مانند آن باشد. اما مهم ترین ارتباطات، ارتباطات کاری می باشد. چطور اطلاعات درون یک سازمان جریان می یابد؟ در حال حاضر اطلاعات می تواند از بالا به پایین و از پایین به بالا جریان پیدا کند. ارتباطات بالا به پایین اطلاعاتی است که در آن اطلاعات از بالا می آید و در طول سازمان برای مثال توسط مدیرعامل یا سرپرست جریان پیدا می کند که می تواند شامل روزنامه ها، اطلاعات، جلسات و ایمیل ها باشد.

راه دیگر ارتباط از پایین به بالا می باشد و به این معنی است که ارتباط به سمت سطوح بالاتر می رود و معمولا توسط نظرسنجی ها، پرسشنامه ها و پیشنهادات انجام می شود.

تویوتا:

یکی از نمونه شرکت هایی که ارتباطات فوق العاده ای دارد، شرکت تویوتا است.

در شرکت تویوتا سه بار در هر شیفت جلسات تیمی پنج دقیقه ای دارند تا مطمئن شوند که همه می دانند چطور با موقعیت بزرگ تر تطبیق پیدا می کنند. همچنین به طور ماهانه میزگردهایی برگزار می شود که شما می توانید انجمنی بسیار فعال داشته باشید تا افراد با هم ارتباط برقرار کنند. در تویوتا یک خبرنامه دو ماهانه نیز وجود دارد تا همه کارکنان را به روز نگه دارد. موضوع این خبرنامه اطلاع از فعالیت های شرکت می باشد. ارتباط درون یک سازمان چالش های مخصوص به خودش را دارد.

مسائل مربوط به ارتباط از بالا به پایین چیست؟

در ابتدا موضوع سرریز اطلاعات داریم.

اگر از بالا اطلاعات خیلی زیادی بیاید، افرادی که در پایین قرار دارند تمایل دارند تا آن چه را که اتفاق می افتد، فیلتر کنند. در وهله دوم ممکن است در بین راه پیام تحریف شود. هر شخص اضافه ای که در زنجیره داشته باشید، ممکن است تفسیر خود را قرار دهد و چهارچوب خودش را در ارتباطات قرار دهد. بنابراین تا زمانی که کار شما به پایان برسد، پیام نهایی نسبت به پیام اولیه تحریف شده است. تعادل صحیح موضوع بعدی است که باید به آن توجه شود. کلید ارتباط از بالا به پایین این است که این ارتباط به طور منظم انجام شود. مثلا اگر یک خبرنامه در زمانی مشخص منتشر شود و به طور منظم باشد، آن ها راحت تر می توانند بپذیرند که چه اتفاقی در شرکت می افتد.

مسائل مربوط به ارتباط از پایین به بالا چیست؟

اولین و مهم ترین مورد، ترس افراد از باخورد نظرات نسبت به افراد بالادست است.

پس باید محیط کاری به قدری راحت باشد که بتواند نظر خود را ارائه بدهد.

بازخورد ناشناس یکی از راه حل هایی است که می توان برای این موضوع به کار برد. دومین مسئله مربوط به فیلتر نظرات می باشد.

بنابراین درست مانند روش بالا به پایین که تحریف رخ می داد، همان اصل اینجا هم تکرار می شود.

و در نهایت عدم فعالیت که بازخورد های آینده را تضعیف می کند.

اگر شما دنبال بازخورد باشید اما کاری انجام ندهید، افراد نیز بازخوردی به شما نمی دهند و بنابراین هیچ اتفاقی نمی افتد. بنابراین عدم فعالیت می تواند باعث ایجاد مسائل در ارتباط بالا به پایین هم شود.

عضویت در خبرنامه

از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه‌ عضو شوید تا مطالب به‌روز مستقیم به شما ارسال شود

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .