بازخورد(10-2) – رفتارسازمانی

بازخورد موثر از سری دوره رفتار سازمانی

در این ویدیو بازخورد موثر از سری دوره رفتارسازمانی بررسی خواهیم کرد.

بازخورد صبحانه قهرمان هاست.

ارائه بازخورد موثر می تواند کار دشواری باشد.

باید مطمئن شویم که بازخورد موثر مربوط به یک عملکرد خاص است و باید کاملا مرتبط باشد.

بازخورد موثر

بازخورد ویژه:

بارخورد ویژه به رفتار شما بستگی دارد.

بازخورد عمومی زیاد موثر نیست مثلا اگر کسی بگوید شما سخنران خوبی هستید نمی تواند بازخورد موثر ازسخنرانی شما باشد.

بازخورد باید توسط مدارکی اثبات شود و باید در برخی حالات سازنده باشد. همچنین بازخورد باید مشکلاتی که اطراف ما وجود دارد را حل  کند. بازخورد باید به محض اینکه امکان داشته باشد، بعد از هر اتفاقی ارائه داده شود. درواقع باید در دسترس باشد. بازخورد مثبت برای بهبود فوق العاده است اما شما می خواهید به بازخورد های سازنده هم توجه کنید. در حقیقت ما اغلب توسط بازخورد سازنده می آموزیم؛ نسبت به اینکه فقط تاکید های مثبت به اطرافیان بدهیم.

باخورد سازنده:

زمانی که بازخورد می دهید می خواهید مطمئن شوید که افراد از عملکرد یا رفتارخودشان که به حساب می آید، آکاهی دارند.

بازخورد باید بر مبنای اطلاعات موثق باشد و نباید بر پایه شایعات و یا حرف های بی منبع که روی هوا می شنوید باشد. باید بر مبنای نظریات خاص و قابل ثبت باشد. بازخورد خودش باید توصیفی باشد. یعنی شما نیاز دارید که اطلاعات کافی به افراد بدهید تا بازخورد را متوجه شوند. این خیلی بهتر است که فقط به حقایق بچسبید. به جای اینکه از جملات منفی استفاده کنید سعی کنید از جملات مثبت استفاده نمایید.

مسئله گرا باشید

مسئله گرا باشید و شخص محور عمل نکنید.

مجددا ما به نظریه عدم تمرکز روی شخصیت برمی گردیم.

زمانی که درباره بازخورد فکر می کنیم ممکن است ارائه آن دشوار باشد به ویژه بازخورد سازنده. افراد ممکن است تمایل داشته باشند که خجالتی باشند و اینکه بازخورد چطور به روابطشان با اطرافیان آسیب می زند کاملا آگاه باشند. بنابراین ایجاد یک محیط که افراد احساس راحتی کنند تا بازخورد سازنده ارائه دهند، ضروری است.

نظریه صادق بودن:

بگویید منظورتان چیست و آن چه می گویید را معنی کنید.

این امر به نظریه صادق بودن برمی گردد. ممکن است بازخوردهای مثبت ارائه دهید و در کوتاه مدت روابط شما قوی تر شود اما در بلندمدت به روابط آسیب وارد می کند. درواقع شما اصل صداقت را رعایت نکرده اید و از اصالت و اعتبار اجتناب کرده اید. ممکن است در این حالت بازخورد مثبت باعث بروز مشکلات بزرگ و بزرگ تر شود.

بازخورد باید همراه بامهربانی باشد. اگر شما عصبانی هستید بازخورد ندهید. مدتی صبر کنید، آرام شوید و سپس بازخورد را با مهربانی ارائه کنید.

بازخورد ابزاری برای بهبود آن چیزی است که در اطرافتان است.

عضویت در خبرنامه

از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه‌ عضو شوید تا مطالب به‌روز مستقیم به شما ارسال شود

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .