هفته اول از سری ابزارهای مارکتینگ موضوع: شناخت و درک مشتری

برای انجام یک بازاریابی موفق شما باید درک کاملی از نیازهای مشتری داشته باشید. هرچه شناخت و درک مشتری بیشتر باشد می‌توانید پیشنهادی بهتری برای او داشته باشید و لبخند رضایت را روی لبش بنشانید و منجر به افزایش احتمال خرید مشتری شوید. نیازها و رفتارهای مشتری تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. این عوامل عبارتند از: شرایط شخصی، اولویت ها و عوامل موثر خارجی.

عوامل موثر در رفتارهای مشتری

1. در ابتدا ما باید شرایط شخصی مشتری را بفهمیم تا به شناخت و درک مشتری برسیم. افراد در سطح جامعه نیازهای شخصی و مجموعه شرایط مختلفی دارند که برای هر فرد این نیازها متفاوت است و هر شخص با توجه به شرایط زندگی اش اقدام به خرید می‌کند؛ مثلا بعضی افراد به دنبال رفع نیازهای ابتدایی خود هستند و برخی افراد به دنبال داشتن زندگی بهتری هستند. بازاریاب‌ها باید درک مناسبی از این تفاوت‌ها داشته باشند.

2. در مرحله بعدی باید به الویت‌های شخصی هر فرد توجه کنیم. بازاریاب ها باید بدانند افراد در زندگی اولویت‌هایی دارند که زندگی خود را بر اساس این اولویت ها تنظیم می‌کنند. این اولویت‌ها می‌توانند تحت تاثیر فرهنگ، ارزش‌ها، شخصیت و انتخاب سبک زندگی باشد.

3.سومین مورد عوامل موثر خارجی می باشد. انسان‌ها همیشه تمایل به جمع و گروه دارند و این گروه‌ها می‌توانند روی اخلاق، رفتارها و تصمیم گیری های ما تاثیر بگذارند؛ برای مثال اگر گروهی از دوستان شما بخواهند از یک برند خاص خرید کنند می‌توانند دلیلی شوند برای اینکه شما از آن برند خاص استفاده کنید. همچنین افراد می‌توانند تحت تاثیر افراد خارج از گروه دوستانشان باشند؛ مثلا تحت تاثیر افرادی که از آن ها الگو می‌گیرند و آن ها را مورد تحسین خود قرار می‌دهند. بازاریاب‌های موفق با استفاده از الگوهایی که از برند آنها حمایت می‌کند، سعی در تحت تاثیر قرار دادن خرید مشتری‌ها دارند.

این نکته را همواره به یاد داشته باشید که بازاریاب‌های موفق باید از تغییرات نیازهای جامعه آگاه باشند و همچنین نیم نگاهی به تغییر رویکرد رقبای خود داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شناخت و درک مشتری این ویدئو را کامل نگاه کنید.

عضویت در خبرنامه

از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه‌ عضو شوید تا مطالب به‌روز مستقیم به شما ارسال شود

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .