دوره‌‌ی ابزارهای مارکتینگ موضوع: فرآیند تصمیم گیری مشتری

فرآیند تصمیم گیری مشتری ، روشی است که توسط مارکتر‌ها برای شناسایی رفتار مصرف‌کنندگان به کار گرفته می‌شود. هر مشتری قبل از خرید، یک فرآیند تصمیم گیری را طی می‌کند که این فرآیند می‌تواند از چند ثانیه تا چند ماه نیز طول بکشد. چه چیزی بر روی فرآیند تصمیم گیری مشتری اثر گذار است؟ مسلما نوع محصول و خدمات شما تاثیر مهمی بر این روند خواهند داشت. توجه به روش تصمیم‌گیری مشتری فرآیندی‌ است که به طور کلی می‌توان آن را در چند قسمت خلاصه کرد.

بخش‌های مختلف فرآیند تصمیم گیری مشتری

1. احساس نیاز: برای آنکه فرآیند خرید به درستی صورت گیرد، قبل از هر چیزی مشتری باید احساس کند به چیزی و یا کالایی نیاز دارد. شما به عنوان یک بازاریاب یا مارکتر باید این احساس نیاز را در مشتری ایجاد کنید و بدانید چه زمان‌هایی باید برای مخاطبین هدف خود تبلیغ کنید.

2. جستجو برای اطلاعات: این مرحله، شروع فکر کردن برای تصمیم‌گیری است. در این مرحله از فرآیند تصمیم‌گیری، مشتری به جستجو می‌پردازد و سعی می‌کند تا با استفاده از روش‌هایی، چه قدیمی و چه امروزی‌تر، اطلاعاتی راجع به محصول شما جمع آوری کند. اینجا همان جایی است که مشتری شما مدیریت ریسک کردن خود را نیز محک می‌زند.

3. ارزیابی گزینه‌ها: زمانی که مشتری متوجه شد به چه چیزی نیاز دارد و اطلاعات کافی را نیز در این زمینه کسب کرد، نوبت به ارزیابی گزینه‌های پیشنهادی می‌رسد. جستجو برای رسیدن به بهترین گزینه‌ی ممکن می‌تواند بر فاکتور‌های متفاوتی از قبیل قیمت، کیفیت و یا هر عامل دیگری که برای مشتری مهم است، اثر گذارد.

4. رضایت یا عدم رضایت از خرید: آخرین مرحله از این فرآیند، رضایت یا عدم رضایت مشتری از خرید است. این مرحله هم برای مشتری و هم برای صاحبان کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مشتری احساس کند که نیاز‌هایش برآورده شده و یا حتی فراتر از حد انتظارش بوده، به احتمال زیاد به یکی از مشتریان ثابت برند شما تبدیل خواهد شد.

عضویت در خبرنامه

از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه‌ عضو شوید تا مطالب به‌روز مستقیم به شما ارسال شود

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .