میانبرهای قضاوت از دوره رفتارسازمانی

میانبرهای قضاوت از دوره رفتارسازمانی:

در این ویدیو میانبرهای قضاوت از دوره رفتارسازمانی را توضیح خواهیم داد.

میانبرهای قضاوت

ادراک میانبرهای قضاوت:

ما برای درک اطراف خود از میانبرهایی استفاده می کنیم .

زمانی که درباره ی ادراک صحبت می کنیم باید از میانبرهایی استفاده کنیم که این میانبرها پردازش سریعتری را برای اطلاعات ایجاد می کند،

بنابراین زمانی که از تصمیم گیری صحبت می کنیم از میانبر استفاده می کنیم.

مراحل میانبر:

  • نظریه اعتماد به نفس بیش از اندازه:

افراد نسبت به عملکرد خود بسیار خوش بین هستند.

  • جهت گیری تکیه گاهی (اثر لنگر انداختن):

نسبت به اطلاعات اولیه ای که دریافت میکنیم ستایش و تجلیل زیادی نشان می دهیم.

اما در ادامه این توجه کمتر می شود.

مثال:

زمانی که با فرد جدیدی آشنا می شنویم در 30 ثانیه اول درباره او تصوراتی در ذهن ما شکل می گیرد که بعد از گذشت زمان در ذهنتان تغییراتی به وجود می آید پس دید اولیه شما تاثیر زیادی روی تصمیم گیری نهایی شما می گذارد که به نوعی میانبر محسوب می شود.

  • جهت گیری تاییدی:

این جهت گیری زمانی است که ما به دنبال نظراتی هستیم که آنچه را قبلا می دانستیم را مجددا تایید کنند.

مثال: درباره ی خریدن یک تویوتای قرمز فکر می کنید اما تا کنون آن را ندیده اید اما حالا آن را همه جا میبینید.

  • جهت گیری دسترس پذیری:

اطلاعاتی که دریافت می کنید تاثیر بزرگی بر روی نوع تصمیمی که می گیرید، دارد.

مثال:

به آژانس مسافرتی می روید و آن ها بروشورهایی که دارند را در اختیارتان می گذارند و شما اطلاعاتی به دست می آورید. این اطلاعات تنها گزینه ها نیستند بلکه تنها اطلاعاتی هستند که دریافت کرده اید و این باعث ایجاد یک میانبر به منظر تصمیم گیری شود.

  • تشدید تعهد:

افراد با توجه به دریافت اطلاعات مخالف به گرفتن تصمیمات منفی خود ادامه می دهند .

این رایج ترین کاری است که در تجارت یا قمار انجام می شود.

  • خطای تصادفی:

بسیار ساده است زمانی که افراد خرافاتی هستند و معتقدند که می توانند نتیجه یک موقعیت تصادفی را پیش بینی کنند.

مثال: پرتاب تاس یک موقعیت شانسی است.

میانبرهای قضاوت

  • نفرین برنده:

زمانی است که افراد ممکن است زیادی روی کنند و برای برنده شدن در یک فقره خاص بیش از حد هزینه کنند.

مثال: در حراجی ها افرادی هستند که هیجان زده می شوند و قیمت های بالایی را پیشنهاد می کنند و بیش از حد هزینه می کنند و در این حالت مدل منطقی را فراموش می کنند.

  • جهت گیری گذشته نگارانه:

این زمانی اتفاق می افتد که افراد بعد از مناسبتی که واضح و روشن بوده، باور پیدا می کنند.

مثال: قیمت املاک بعد از گذشت 20 سال گران می شود و این امر توسط افراد کارشناس تایید می شود و امری واضح تلقی می شود بنابراین، این امر نوعی جهت گیری محسوب می شود زیرا معتقدید آنچه در گذشته اتفاق افتاده تاثیر بزرگی بر روی آینده دارد.

عضویت در خبرنامه

از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه‌ عضو شوید تا مطالب به‌روز مستقیم به شما ارسال شود

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .