درس دوم از دوره رفتارسازمانی – کارتیمی (قسمت اول)

کارتیمی از دوره رفتارسازمانی(قسمت اول)

در این ویدیو به بررسی قسمت اول از بخش کارتیمی از سری دوره رفتارسازمانی خواهیم پرداخت و مهارت های ارتباط و ارائه مهارت را بررسی خواهیم کرد.

به تجربیات گذشته خود از کارهای تیمی که انجام دادید توجه کنید. همه ما معمولا در تیم های کوچک و بزرگ حضور داشته ایم. تجربه شما از کار تیمی در اثربخشی کلی موثر است. تحقیقات نشان داده است که ویژگی های معینی وجود دارند که تیم های موثر و بدون اثر در آن سهم دارند.

کارتیمی

تیم های موثر:

حتما این سوال برایتان پیش آمده است که تیم های موثر چه کاری را به خوبی انجام می دهند؟ در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

  • هدف:

در تیم های موثر یک هدف بزرگ وجود دارد و همه می دانند که این هدف چه چیزی است. در این تیم ها همه با هم برای هدف تلاش می کنند.

  • غیررسمی:

تیم های موثر کاملا غیررسمی هستند. یعنی هر کس در این تیم ها از کارکردن با بقیه احساس راحتی می کند و زمانی که عقیده های مخالف هم داشته باشند همدیگر را به چالش می کشند.

  • مشارکت:

در تیم های بزرگ همه در کار مشارکت دارند و اصطلاحا کسی کم کاری نمی کند و همه از این مشارکت خوشحال هستند.

  • گوش دادن:

در این تیم ها به نظرات یکدیگر گوش داده می شود و دوست دارند نظرات یکدیگر را بپذیرند.

  • مخالفت متمدن:

همچنین تیم های موثر مخالفت متمدن دارند. به یکدیگر احترام می گذارند و در به اشتراک گذاشتن نظرات خود احساس امنیت می کنند.

  • تصمیم گیری:

این تیم ها به آن چه که ما به عنوان تصمیم گیری با توافق عام می گوییم، می رسند.

همه با تصمیم نهایی که گرفته می شود موافق هستند و سعی می کنند یکدیگر را به سمت مسیر درست متقاعد کنند.

  • ارتباطات باز:

در تیم های موثر ارتباطات باز وجود دارد. یعنی افراد در ارتباط با اطرافیان احساس راحتی می کنند.

  • قوانین شفاف:

در این تیم ها قوانین شفاف و تکالیف کاری وجود دارد و هر کسی در تیم وظیفه خود را می دانند که چه تناسبی با هدف بزرگتر دارد.

  • مسئولیت و رهبری:

در این توع تیم ها مسئولیت و رهبری به اشتراک گذاشته می شود.

ممکن است مدیرپروژه یا رهبر یک تیم در سازمان حضور داشته باشد اما هرکس به نوعی نقش رهبری را دارد.

  • ارتباطات بیرونی:

علاوه بر همه موارد ارتباطات بیرونی خوبی هم دارند. این بدان معنی است که اکثر تیم ها در انزوا کار نمی کنند و با دنیای بیرون از تیم خود ارتباط دارند و این ارتباط باید قوی و موثرباشد.

  • تنوع سبک:

در درون این تیم ها تنوع سبک وجود دارد یعنی درون این تیم ها مهارت ها و تجربیات مختلفی وجود دارد.

  • ارزیابی صحیح:

در نهایت در یک تیم موثر ارزیابی صحیحی دارد یعنی آن ها نقاط ضعف و قوت خود را می دانند. این امر باعث می شود که بدانند در کجاها باید از دیگران کمک بگیرند و در چه نکاتی می توانندتجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

کارتیمی

تیم غیرموثر:

در تیم های غیرموثر معمولا نگرانی هایشان را به اشتراک نمی گذارند.

این عدم اشتراک گذاری مانع پیشرفت تیم می شود. این تیم ها معمولا بیش از حد به رهبر تکیه دارند. درواقع این وابستگی باعث می شود که نظرات دیگر اعضای تیم وجود نداشته باشد. افراد در این تیم ها با تصمیماتی که گرفته می شود مشکل دارند. آن ها می دانند که چه کاری باید انجام شود اما زمانی که تصمیم گرفته می شود در اجرای آن مشکل دارند.

مناقشات پنهانی از دیگر ویژگی های این تیم ها می باشد. این بدان معنی است که در درون تیم های غیرموثر معمولا مشکلات اشتراگ گذاری نمی شوند و نمی توانند مشکلات خود را برای دیگران بازگو کنند. عدم ارتباط زیرگروه ها در این نوع تیم ها باعث می شود که با دیگر اعضا ارتباط نداشته باشند و این عدم ارتباط باعث به وجودآمدن مشکلاتی می شود.

عضویت در خبرنامه

از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه‌ عضو شوید تا مطالب به‌روز مستقیم به شما ارسال شود

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .