هفته اول از سری دوره ابزارهای مارکتینگ دانشگاه ادینبورگ موضوع: توجه به روش تصمیم گیری مشتری
در این ویدئو بخشی از دوره ابزارهای مارکتینگ به نام توجه به روش تصمیم گیری مشتری که توسط مالکوم کرکاپ از دانشگاه ادینبورگ تهیه شده است را مشاهده خواهید کرد. یکی از مواردی که در بازاریابی موفق باید به آن توجه کرد، شناخت روش تصمیم گیری مشتری است. بهتر است بدانید هر مشتری قبل از خرید یک محصول فرآیند تصمیمگیری را طی میکند. این فرآیند ممکن است دو ثانیه، چند روز و یا حتی چند ماه طول بکشد. مدت زمانی که مشتری احساس میکند که نیاز به خرید یک محصول دارد تا زمانی که اقدام به خرید آن میکند، بستگی به میزان هزینهای دارد که برای آن محصول باید پرداخت کند. به عنوان مثال خریدن یک کامپیوتر جدید نسبت به خریدن یک نوشابه از برندی ناآشنا از ریسک بالاتری برخوردار است؛ پس به همین میزان نیز میتوان انتظار داشت که مشتری مدت بیشتری را به انتظارات خود از خرید یک محصول و هزینهای که میخواهد بابت آن پرداخت کند، فکر کند.

اهمیت شناخت روش تصمیم گیری مشتری
درک نیازهای مشتری به بازاریاب کمک میکند تا او بتواند ارتباط مؤثرتری با مشتری برقرار کند و تلاشهایش در جهت ارزشآفرینی برای محصول بیثمر نباشد. طبق تحقیقات انجام شده مشتریها برای خرید یک محصول تنها تعداد اندکی، حدود پنج تا شش برند را مدنظر قرار میدهند و در مورد خرید محصولات این برندها تصمیمگیری میکنند؛ بنابراین شناخت روش تصمیم گیری مشتری به بازاریاب کمک میکند تا بتواند بر روی انتخابهای مشتری تأثیر بگذارد و برند خود را در لیست برندهای مورد نظر مشتری جای دهد. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که گاهی اوقات افراد تحت تأثیر اطرافیان خود اقدام به خرید یک محصول از یک برند مشخص میکنند و تنها تعداد اندکی از مشتریان بالقوه در مورد برندهای مختلف تحقیق و بررسی میکنند تا بتوانند با اطلاعات دقیقتری نسبت به خرید محصول مورد نیازشان تصمیمگیری کنند. توجه به این نکات به شما کمک خواهد کرد تا برنامه ریزی مفید و بهتری برای فروش محصولات خود داشته باشید و در نهایت رضایت مشتری را کسب کنید.
عضویت در خبرنامه
از دیگران زودتر مطالب جدید را دریافت کنید
در خبرنامه عضو شوید تا مطالب بهروز مستقیم به شما ارسال شود